Gotländska HVB

Behandling

Vår målsättning är att placeringen hos oss ska leda till en utveckling inom alla behovsområden hos ungdomen.

Rubrik

När en ungdom skrivs in på Gotländska HVB så tar vi också på oss ansvar för att hjälpa denne komma på rätt bana.

När en ungdom skrivs in på Gotländska HVB så tar vi också på oss ansvar för att hjälpa denne komma på rätt bana. Vår tanke är att binda in behandlingsmetoder i vardagen och ständigt tänka på och blanda in olika vetenskapliga metoder i allt ifrån vardagliga samtal vid matbordet till läxhälp och vid roliga aktiviterer, för att ständigt agera förebilder och inspirera till sunda val i livet. Genom att tillämpa individanpassad behandling, att leva tillsammans med ungdomarna genom medlevarskapet och att hela tiden arbeta med miljöterapi ger vi vår själ och fulla uppmärksamhet på att nå fram till önskat resultat. Förutom att vi är där och bryr oss dygnet runt arbetar vi också efter erkända principer och tillvägagångssätt.

"Alla delar är lika viktiga"

Medlevarskap

Subtitle

För att skapa trygghet och kontinuitet för ungdomarna arbetar personalen i så kallat medlevarskap. Det innebär att du som jobbar här som personal finns på plats 3 veckor dygnet runt och har därefter två veckor ledighet. Medlevarskap är en viktig del av arbetet på GHVB. Här bor och arbetar personalen tillsammans med ungdomarna, dygnet runt. Att arbeta på HVB innebär att du arbetar i någon annans hem, vilket alltid är viktigt att komma ihåg. Men att arbeta i medlevarskap innebär även att arbeta i sitt egna hem, något som bidrar till viljan att alltid eftersträva en så nära hemlik miljö som möjligt i verksamheten.

Medlevarskapet innebär att personalen får en nära och kontinuerlig relation till ungdomarna, samtidigt som de kan bidra till en trygg, stabil och förutsägbar vardag.

Specifik information riktad till:

Miljöterapi

En organiserad och strukturerad miljö är avgörande för att ungdomarna ska kunna utveckla en sund livsstil och må bra. Vi på Gotländska HVB använder oss av en miljöterapeutiskt metodik, vilket innebär att vi lägger stor vikt vid den omgivande miljön och dess påverkan på ungdomarna. I miljöterapin betraktas individen som en aktiv medspelare i sin egen behandling, och får en ökande roll kring ansvar i takt med att hen lär sig sociala normer och färdigheter. Det finns inte en entydig definition av miljöterapi, men viktiga principer inkluderar öppen kommunikation, samverkan, verklighetens konfrontation, empatiskt lyssnande och stärkande av individens förmåga till förändring. Miljöterapin genomsyras av öppen kommunikation, delaktighet och tolerans.

Arbetsmiljö

Subtitle

Arbetsmiljön på Gotländska HVB kännetecknas av engagemang och delaktighet från alla medarbetare. I och med detta så har var och en av oss möjlighet att påverka och bidra till beslut som tas i både stora och små sammanhang. Genom denna delaktighet uppstår en samsyn kring anledningen till våra arbetsuppgifter och målsättningar, och det är möjligt att arbeta utöver det som ställs i kravprofilen.

Tack vare den lilla storleken på organisationen är det möjligt för alla medarbetare att bidra med sin kunskap och kompetens, både när det gäller behandlingsarbetet och frågor kring arbetsmiljön och organisationen i stort. För att säkerställa en samordnad och gemensam arbetsmiljö har man gemensamt arbetat fram rutiner och styrdokument för ledningssystemet. Dessa dokument är viktiga och livaktiga och revideras vid behov. Dessutom lägger de grunden för en demokratisk arbetsmiljö och en hälsosam arbetsplats.

Demokrati

Vi lägger stor vikt vid att respektera ungdomarnas rätt till delaktighet och ser det som en fundamental rättighet som inte kan erbjudas eller fråntas. Det är viktigt att både ungdomarna och personalen är delaktiga och har inflytande över den miljö och de beslut som tas på HVB-hemmet. Detta bidrar till en trygg och meningsfull behandlingsmiljö för alla inblandade.

För att främja ungdomarnas delaktighet har vi flera metoder som vi använder regelbundet.För oss är det viktigt att ungdomarna har en förståelse för den organisatoriska strukturen. Genom att involvera ungdomarna och låta dem vara med och forma denna struktur, kan vi skapa en behandling som är meningsfull och uppskattad.

Veckomöten

Vi samlas för att tillsammans besluta om veckans aktiviteter på gruppnivå. Alla ungdomar har möjlighet att ställa frågor eller ta upp undringar om verksamheten. Dessa frågor dokumenteras och eventuella beslut tas under sittande möte.

Individuella möten

Varje ungdom har ett individuellt möte med personalen varje vecka. Syftet är att gå igenom ungdomens individuella situation och ta upp åsikter som de kanske inte vill eller kan ta upp i grupp.

Informationsmöte

Varje ungdom har ett individuellt möte med personalen varje vecka. Syftet är att gå igenom ungdomens individuella situation och ta upp åsikter som de kanske inte vill eller kan ta upp i grupp.

Åsiktslåda

Varje ungdom har ett individuellt möte med personalen varje vecka. Syftet är att gå igenom ungdomens individuella situation och ta upp åsikter som de kanske inte vill eller kan ta upp i grupp.

Relationelll metod och social inlärning

Subtitle

Relationell metod är ett terapeutisk tillvägagångssätt fokuserat på den interaktion och det samspel som utvecklas mellan klienten och behandlaren. Metoden är "metodneutral", vilket innebär att den inte är förutbestämd och inte grundar sig på en specifik psykoterapeutisk metod. Istället styrs terapiprocessen av det ömsesidiga samarbete som skapas mellan klient och behandlare. En viktig del i relationell metod är social inlärning. Social inlärning som är en form av observationsinlärning, vi observerar andras sätt att agera i en situation, analyserar dennes beteenden och tar efter dem om de verkar fördelaktiga.

Simpelt uttryck ger medlevarskap utrymme för personalen att fungera som en rollfigur alla tider på dygnet.

Specifik information riktad till:

Individanpassad behandling i gemensam vardag

Subtitle

Behandlingen tar form i gemensamma vardagliga aktiviteter. Vi har en fast struktur för aktiviteter, måltider, sömn med mera. Ungdomar deltar i vardagliga sysslor och aktiviteter och får på så sätt möjlighet att utveckla sina sociala och praktiska färdigheter. Vi på GHVB tror på att arbeta på samtliga arenor samtidigt.

Gemensam struktur med förutsägbarhet i samband med en individanpassad genomförandeplan innehållande meningsfullhet som sträcker sig genom känsloliv, socialinlärning, utbildning, arbete och fritid.

Allt arbete utgår från socialtjänstens vårdplan och i förlängningen den genomförandeplan som utformas tillsammans med ungdomen. Strukturerade individuella samtal löper genom hela placeringstiden. Ungdomen kommer tillsammans med kontaktpersonerna på boendet, utifrån vårdplanen och ungdomens behov, skapa en genomförandeplan. Denna plan anpassas efter ungdomens förutsättningar och behov och möjligheten till en mängd olika påverkansprogram, såsom Mentalisering, HAP, CRA, 12-stegsprogram, KSL och KBT-inspirerande samtal erbjuds.

Vi samordnar externa kontakter såsom skolan, psykiatrin och hälso- och sjukvården efter behov för att säkerställa en samordnad vård och stöd till ungdomen.

Specifik information riktad till: